چرا تاریخ میخوانیم؟

بسیاری از مردم تصور میکنند که هدف از مطالعه تاریخ درس گرفتن از گذشته و یا پیش بینی آینده است. حال آنکه مطالعه تاریخ نه تنها برای درس گرفتن از گذشته نیست بلکه برای رها شدن از گذشته است. هیچ چیز در تاریخ تکرار شدنی نیست. هیچ اتفاقی عین اتفاقی دیگر نیست. در حوادث تاریخی مولفه های بیشماری وجود دارد که هر بخش از تاریخ را منحصر بفرد میکند.n00166652-b

هر کدام از انسانها در دنیای خاص خودشان زاده شده اند. دنیایی که با معیارهای خاصی از هنجارها و ارزشهای پیرامونشان شکل گرفته است. دنیای خاصی که با شرایط اقتصادی و سیاسی خودش اداره میشود. از زمانی که تک تک ما بدنیا می آییم، محیط خود را به عنوان واقعیتی مطلق، طبیعی و اجتناب ناپذیر تلقی میکنیم، و مایلیم اینگونه فکر کنیم که روش زندگی که خود و جامعهء پیرامون ما پیش گرفته اند تنها روش زندگی ممکن و درست است.
این دقیقاً روشی است که گذشته پشت گردن ما را میگیرد و چشمان ما را فقط به سوی تنها آیندهء ممکن در ذهن ما نگه میدارد. ما همگی این اثر گذشته را از لحظه تولدمان تجربه کرده ایم و بنابراین به آن توجه هم نمیکنیم.

ما به ندرت به این موضوع فکر میکنیم که دنیایی که هر کدام از ما در حال حاضر در آن زندگی میکنیم، حاصل اتفاقاتی اغلب تصادفی است که در طول تاریخ رخ داده است، که نه تنها بر روی سیاست و اقتصاد، بلکه حتی بر طرز فکر و رویاها و آرزوهای ما نیز اثر گذاشته است.

هدف واقعی مطالعه تاریخ، در واقع باید سست کردن این اثر اجتناب ناپذیرِ گذشته بر روی نگاه، عقاید، باورها و رفتارهای ما باشد تا به ما این امکان را بدهد که سر خود را آزادانه به اطراف بچرخانیم و با راه و روشهای جدید و متفاوت زندگی آشنا شویم، مستقل از آنچه گذشته بر ما تحمیل کرده است فکر کنیم، و بی شمار بودن چهرهء آینده ای متفاوت را فراموش نکنیم.

کانال تلگرام شبنویس:
@shabnevisblog

یک دیدگاه برای ”چرا تاریخ میخوانیم؟

  1. فايده تاريخ يعني عوامل اشتباه ديگران در زمان ماضي را بخونيم تا در زمان حال ان ها را دوباره تكرار نكنيم تا بتوان يه زمان اينده خوبي داشته باشيم. و تمام اين مجموعه را عبرت گرفتن از تاريخ گويند

    پسندیده شده توسط 1 نفر

    • این تعریف و تفسیر کلاسیک و سنتی فایدهء تاریخ خواندن است، اما شما یک مثال بزن که در طول تاریخ، مردم یا حکومت ها در هنگام وقوع واقعه ای، بر اساس مطالعهء تاریخ و تجربهء گذشتگان از تصمیم و مسیر خود صرفنظر کرده باشند.
      به نظر من، اتفاقا این تعریف غلطی از تاریخ است چون هر واقعه و هر حادثه ای محصول و محدود به شرایط زمانی و مکانی خاص خودش بوده و هیچ وقت حتی نمیشه دو رویداد همزمان را همانندی کرد چه برسه به دو زمان و مکان مختلف.
      چیزی به اسم تکرار در تاریخ وجود نداره. اگر فرضا صدبار هم در طول زمان مردم یک جغرافیا انقلاب کنند، هر کدوم از اون رخدادها منحصر به خودشون بوده.
      اما تنها درسی که به نظر من میشه از تاریخ گرفت، اینه که از بند تاریخ، و آنچه قرنهاست مکررا تکرار میشه، چه در قالب سنت و دین و چه در قالب ملی گرایی و وطن پرستی رها شد، و دنیا را جور دیگه دید و تاریخ جدیدی نوشت.

      لایک

بیان دیدگاه